För att förstå hur läromedel skapas så kommer detta att vara vikt för alla de som redan har alla de kunskaper som ska läras ut. Egentligen kan det också vara så att de som från början skapar en sammanställt information i bokform eller i annan form, inte alls hade för avsikt att detta skulle bli upptaget som läromedel. Här var det helt enkelt så att viljan att skriva om hur saker och ting fungerar och hur det ska utföras på ett riktigt och effektivt sätt fanns. Efter detta blev denna information så uppskattad att det senare upptogs som läromedel i olika utbildningar och då även i den vanliga grundskolan.
Nu är detta dock inte det vanligaste, utan detta kommer fortfarande att vara en grupp människor som fått i uppgift att skapa läromedel för en viss utbildning. Dessa kan då vara anlitade av skola, kommun och staten eller så är det andra utbildningar och läroverk som har anlitat dessa personer. Det viktigaste är dock att alla de personer som skapar läromedel verkligen vet allt det de måste veta om ämnet, samtidigt som de också måste vara de som känner till hur de ska utformas för att vara intressanta. Detta kräver då en stor portion pedagogiska kunskaper, vilket då är det som kommer att göra om informationen uppskattas eller ej.
Läromedel kan skapas i bokform vilket är det absolut vanligaste och som alltid kommer att vara det som du finner i olika skolor och utbildningar. Dock är det så att läromedel kan vara i ljud eller bildform eller en kombination av dessa. Exempel på detta kan vara när du vill lära dig ett nytt språk. Här kommer det då att vara väl dokumenterat att du alltid lär dig bästa genom att lyssna. Andra läromedel kan skapas för självstudier vilket då kommer att innebära att de måste handla om det ämne som ska upptas, samt att du som ska ta till dig informationen får den levererad på ett sätt som passar för det ämne som du ska lära dig mera om. En del läromedel som skapas måste också följa en vissa fastställd läroplan.