Lyckas med användandet av digitala läromedel

All ära åt alla dessa digitala läromedel, men vet man inte hur de ska göra mest nytta, är det egentligen ingen idé att använda sig av dessa hjälpmedel. Visserligen går det att få goda råd och tips av kollegor, men till syvende och sist är man ensam i klassrummet och eleverna sitter med sina läromedel och vet inte hur de ska bära sig åt. Då blir det lätt att lektionen urartar och det blir bara en massa bråk och stök istället.

Ta del av våra tips för att det ska blir så bra som möjligt i klassrummet och framför allt för sin egen del, samt vad man ska tänka på inför att beställa undervisningsmaterial.

Läromedel som spar tid

Se till att satsa på sådana pedagogiska hjälpmedel som gör att man sparar tid. Ett bra exempel på detta är att den app eller liknande man har valt att använda sig är självrättande eller att det går att se till att varje elev får läxor och skräddarsydda uppgifter. Plus att alla elevers resultat sparas automatiskt och blir sammanställda. Det sparar massor av tid för pedagogerna.

Intressen hos eleverna

För att underlätta är det bra att veta vad eleverna tycker om och gillar när det är dags att beställa läromedel. Är det uppskattat av eleverna så presterar de bättre och gör att man får ett bra underlag inför sina bedömningar av elevernas prestationer, då det går att följa deras utveckling hur mycket tid de har använt på appen.

Komma igång

När det gäller digitala undervisningsmaterial är det viktigt att både lärare och elever förstår hur det fungerar vilket gör att de kommer igång ganska fort. Dessutom kan det vara bra om det finns en bra support som kan hjälpa till om man mot förmodan kör fast.

Några få

Låt några få elever testa det nya läromedlet i lugn och ro först. Då kommer man veta om undervisningsmaterialet fungerar inför terminsstarten i klassen eller ny årskurs. Ett problem kan vara om en hel skola eller årskurs ska använda sig av ett och samma digitala pedagogiska hjälpmedel. Då finns det en stor risk att inte alla lärare kommer i gång samtidigt.

Gratis är inte bra

Visst finns det många gratistester som lärare kan ta del av, men risken finns då att det stora engagemanget inte blir av. Se till att istället öronmärka en slant för att göra det möjligt att köpa en licens till en så kallat pilot, för att på så vis prova det nya digitala läromedlet, för att sedan utvärdera om det är något som skolan ska satsa på.

Mer information

Vill man ha mer information om digitala läromedel går det att hitta sådant på nätet. Man söker precis som om man letar efter billiga vägglampor eller liknande via olika typer av sökmotorer online. Svårare än så behöver det inte vara!

Leave a Reply